Prof.
Dr. Selçuk R. Şirin’in “İtiraz Et, Hayal Kur, İlerle!” isimli TEDxIstanbul
konuşması
Selçuk
Şirin konuşmasına Türkiye tarihindeki başarılara rağmen onu en çok umutsuzluğu
iten konunun Türkiye’deki çocukların yarısının hayal kurmuyor oluşu olduğunu
söyleyerek başlıyor. Çocukların en büyük hayallerinin ise ev ve iş gibi sıradan
hayaller olduğunu belirtiyor. Selçuk Şirin doğduğu ve çocukluğunun geçtiği ilin
Türkiye’nin üniversite sınavlarındaki en başarısız ili olduğunu belirtiyor. Şirin,
en başarısız liseden ODTÜ ve New York Üniversitesi’ne gidebilmesinin sebebinin
köyde doğmuş bir dahi olmasından değil, babasının ona ODTÜ öğrencilerinin
gösterdiği fotoğraf üzerine hayal kurması olduğunu açıklamaktadır. Şirin
üniversitede okuma gibi bir hayalinin aslında olmadığını, bakkal dükkânı
işletmeyi planladığını ama o fotoğrafı görünce hayaller kurmaya başladığını açıklıyor.
Bunun bir nedeninin de anne ve babasının ortaokulda köydeki evlerine kütüphane
kurmaları olduğunu belirtmektedir. Türkiye’de yaşayan 2 milyon Suriyeli mülteci
çocuklarının geleceğinin planlamasını gerektiğini açıklamaktadır. Şiddet ve
savaş gören, ailesini kaybeden, travma geçiren bu çocukların büyük bir
çoğunluğunun okulda değil sokakta olduğunu belirtmektedir. Eğitim görmeyen
mültecilerden terör ve suç örgütlerinin geçmişte çıktığını, bu çocukları bundan
kurtarmak için onlara ulaşmak ve yatırım yapmak gerektiğini vurgulamaktadır.
Türk çocuklarının PISA sonuçlarında ilk 40’da olmadığını, milli gelirin yerinde
saydığını bundan kurtulmanın yolunun ‘hayal gücü ekonomisi’ kavramına geçiş
olduğu belirtilmektedir. Ekonomiyi büyültmenin tek yolunun katma değerler yani
akıl, zekâ, fikir, sanat, tasarım ile olur. Bunlar olmadan üretilen şeyler
ekonomiyi yeterince ileriye götüremez. Whatsapp, Minecraft gibi fikirlerin
ekonomiye katkısının fındık üretiminden daha karlı olduğunu rakamlarla
görülebilir. Hammadde hamallığından kurtulmak için 3 öneri vardır. İlk bilgi
ekonomisi (bilgiye ulaşma ve bilgiyi paylaşma), basın özgürlüğü de bilgiye
ulaşma özgürlüğüdür. Bilgiye ulaşan ülkeler daha çok inovasyon yapar. İkinci
olarak, adil rekabet kuralları yerleştirilmelidir. Adalet sistemini oturtan
ilkelerde insanlar çalıştıklarının karşılığını alacaklarını bilirler. Son
olarak çocukların hayal ekonomisini geliştirmesi için itiraz etme (Crtitical
Thinking, Problem Çözme, Eleştirme) becerilerinin geliştirilmesi gerekmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder